mandag 12. januar 2009

Bok: Fredrik Barth - Vi mennesker (2008)


"Vi mennesker - fra en antropologs reise" er en kort og lettlest best-of fra noen av Fredrik Barths mange reiser. Vi blir med Barth til Ny-Guinea og den lille baktaman-stammen. Der innordner Barth seg så kjapt og overbevisende at han i ekspressfart blir innviet i ritualer det ellers tar en livstid å tilegne seg:

"Hele tiden gjorde jeg mitt ytterste for å tekkes alle, og aller mest Kimebnok, den øverste presten blant baktamanene (som hadde vært den mest negative og høyrystede på det store landsbymøtet da de til slutt aksepterte meg). Samtidig antydet jeg at jeg gjerne ville initieres hos dem, og spurte forsiktig om å få lære hos ham. Etter tre måneder myknet han."

I et annet kapittel reiser sosialantropologen i månedsvis med et nomadisk gjetefolk i Iran. Også her ser man at Barth er en networker av rang. Hans evne til å skaffe seg nye venner og meddelsomme kilder er imponerende og åpenbart en viktig del av mannens høye anerkjennelse innenfor antropologien.

I boken leser vi også om feltturer til Bhutan, Kina, midtøsten og Bali. Fredrik Barth skriver om det daglige hushold, giftermål og lokale skikker. Han setter hverdagen inn i større politiske sammenhenger, og gir dermed god innsikt i regionene som er beskrevet.

Fredrik Barth på Wikipedia

Ingen kommentarer: