onsdag 7. januar 2009

Inger Christensen er død


For fire dager siden fant jeg frem en vinylplate med Pia Raug. I 1980 ga Raug ut "Det" med egne komposisjoner av Inger Christensens digte.

"Det" snurret til stadighet på platespilleren i Danmark da jeg vokste opp, og det var et hyggelig gjenhør nå i helgen.

For to dager siden døde den danske dikteren Inger Christensen. Diktsamlingen "Det" fra 1969 var et av hennes hovedverk.

Aftenposten skriver at Christensen var betraktet som den ledende poetiske eksperimentalist i sin generasjon i Norden. Jeg vet ikke helt hva en poetisk eksperimentalist er, men jeg vet at hennes dikte var sjeldent vakre:

Hvad du gav mine tanker, er den rene
forvirring, balancen der er usikker/
sikker

Hvad du gav mig er alt det umulige

Min lidenskab: at gå videre.

Ingen kommentarer: